Is it gamification a tool used for training spanish future teachers? A systematic review of the literature

¿es la gamificación una herramienta para la formación de futuros profesores de español? Una revisión sistemática de la literatura

Authors

  • Laura Guerrero-Puerta

DOI:

https://doi.org/10.46932/sfjdv2n3-052

Keywords:

Gamification, Didactics, Pedagogy, University Education, Teaching, Teacher Training

Abstract

ABSTRACT

This article explores gamification in the field of teaching with the aim of finding out its impact on students of educational sciences in Spain. A systematic review of the literature on gamification in educational studies has been carried out.  For this purpose, the bibliographic search engine "Google Scholar" was used, introducing the keywords " Gamificación (gamification)" and "Magisterio (teacher training)", with a result of 105 articles written in Spanish, which have been refined to ensure systematicity resulting in a final sample of 6 articles. The results highlight the effectiveness of gamification as a motivating element for learning in these studies, and the presence of didactics´ departments as the main users of those methodologies. However, at the same time, result shown important gaps regarded student’s perception about the possible impacts of gamification in their future development as teachers.

 

RESUMEN

Este artículo explora la gamificación en el ámbito de la enseñanza con el objetivo de conocer su impacto en los estudiantes de ciencias de la educación en España. Se ha realizado una revisión sistemática de la literatura sobre gamificación en los estudios educativos.  Para ello se ha utilizado el buscador bibliográfico "Google Scholar", introduciendo las palabras clave "Gamificación" y "Magisterio", con un resultado de 105 artículos escritos en español, que han sido depurados para garantizar la sistematicidad dando lugar a una muestra final de 6 artículos. Los resultados destacan la eficacia de la gamificación como elemento motivador del aprendizaje en estos estudios, y la presencia de los departamentos de didáctica como principales usuarios de dichas metodologías. Sin embargo, al mismo tiempo, los resultados muestran importantes lagunas en cuanto a la percepción de los estudiantes sobre los posibles impactos de la gamificación en su futuro desarrollo como docentes.

Published

2021-07-27